keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Den ökade barnlösheten


Läste i dagen Hufvudstadsbaldet att barnlösheten har ökat i vårt land. Är det så konstigt på tanke på dagens karriärs samhälle?
Människor vill först skapa karriär och och jobba något år och  sedan först bilda familj. Barn kommer inte på beställning, och framförallt inte då kvinnan är långt över 30 år, och plötsligt bestämmer sig för att skaffa sitt första barn!  Utbildning kan man skaffa sig i vilken ålder som helst men barn kan man bara skaffa under den fertila åldern, som sjunker vid 30 års ålder, och ännu mer drastiskt efter 35 års åldern.

Ändå ses det som en dålig  lösning att skaffa barn mitt under studietiden? Borde inte man uppmuntra kvinnor att skaffa sina barn, då när hon är i den mest fertila åldern vid ca 20-25 år? Jag tycker att studerande kvinnor borde stödas i deras val att skaffa barn mitt i studierna! Tror att det kan bli för många kvinnor en stress beträffande tiden, när det är lämpligast att skaffa barn. Dels får man inte vara för gammal,men inte ändå för ung. Man borde skaffa sig ett bra yrke och hitta sin plats i samhället, som inte altid är så lätt för en ung människa. Det är inte så konstigt att många börjar må dåligt och insjuknar i en depression el ätstörning.

Fast jag vet att jag vill ha barn, har jag ändå själv en underliggande stress för vad andra kommer att tycka, om jag lyckas bli gravid under min studietid
Jag har bestämt mig för att jag inte vill att mitt liv skall gå i ett visst mönster. Jag är helt enkelt helt trött på alla måsten hit och dit. Har funderat på dem redan aldeles för länge, då när jag kämpade med min ätstörning.

 Fast vi hur försöker få kontroll över saker i våra liv, är det altid saker vi inte kan kontrollera eller bestämma över. En av dem är att bli gravid. Vissa blir det på en månad andra måste kämpa i flera år för att bli gravida. Om vi väntar på rätt tidpunkt för barn kan det tillsist bli försent. Allt här i livet har sin mening, ta dagen som den kommer.

Alina






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti