torstai 16. lokakuuta 2014

Kan vi vara glada för andra människors lycka?

Onni on kuin suudelma: se on jaettava jotta sen voi saada.
— Olivia Santoro
När vi får ett nytt jobb, hittar en ny kärlek eller åker på en rasa, vill vi gärna dela vår glädje med någon.  Vi delar gärna bilder på sociala median om exempelvis en romantisk middag med vår gulle, eller vår road trip med våra vänner. Delad glädje är ju dubbelglädje, eller är de det? Många gånger önskar vi,  att andra kunde vara glada för vår skull, då vi är glada och lyckliga men så kan vi ändå inte själva   vara glada för andras skull.
För entid sedan insåg jag att jag vill jobba med mig själv, för att bli bättre på att vara glad för andras skull. Det är ju inte bort från min egen lycka om jag delar  andras glädje, fast det nångång kan kännas så! Det var en lång tid som jag var arg på en person utan att hon hade gjort mig något illa.  Tvärtom hade hon velat få bättre kontakt med mig, och lära känna mig bättre, men jag gav klara signaler att jag inte vill ha så mycket kontakt med henne. 
 En dag bestämde jag mig för att jag ska ge henne en skjans. Jag insåg att problemet inte ligger hos henne utan hos mig själv. Nu har jag träffat henne oftare och vi har fått en bättre kontakt. Plötsligt är det som jag varit avunsjuk för hos henne mycket mindre. Det handlade altså till en stor del om avunsjuka. Jag kunde inte vara glad för det hon hade, utan tog det som ett hot mot mig själv på något sätt. Har insätt att om man klarar av och vara glad för andras framgångar och lycka, får man vara glad så mycket oftare!  
      Alina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti